مجله خبری گزارش

وبسایت گزارش خبری روز

مجله خبری گزارش

وبسایت گزارش خبری روز

رزین اپوکسی چیست؟

 یک ترکیب شیمیایی است که هم می تواند به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی باشد.

پایه ی رزین اپوکسی چیست؟

 

رزین در آب حل نشدنی و قابلیت حل شدن در الکل را دارد!

 

رزین اپوکسی چیست و انواع آن کدامند؟

1-رزین اپوکسی از خانواده رزین های دو جزئی به شمار می آید.

2-شامل پایه رزینی و هاردنر می باشد که دو جزء این رزین را تشکیل می دهند.

3-این دو جز با توجه به کاربردشان به نسبت های مختلف با هم ترکیب می شوند.

4-ترکیب تولید شده روی سطوح و قالب های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربرد های رزین اپوکسی

 

برای دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید.

 

دامنه ی استفاده از رزین بسیار وسیع است و تاریخ استفاده از آن به حدود 50 سال پیش بر می گردد!این استفاده تنها محدود به صنایع شیمیایی نمی باشد بلکه در بسیاری از صنایع دیگر، از قبیل  هوافضا، خودروسازی، عمران و ...نیز مورد استفاده قرار می گیرد.دلیل کاربرد وسیع رزین را می توان در مقاومت های بالای شیمیایی آن دانست,بطوریکه  این خصیصه به آن ها کمک می کند، تا در برابر خورندگی توسط مواد خورنده، از خود مقاومت بالایی را نشان دهند.به همین دلیل است که با این وجود این که رزین ها، جزء گروه رزین های مصنوعی با قیمت بالا به شمار می آیند، ولی در صنایع بسیاری کاربرد یافته و از آن ها به عنوان مواد اولیه استفاده شود.

امروزه رزین اپوکسی طیف وسیعی از کاربردها را گرفته است!!استفاده از رزین اپوکسی تنها محدود به صنایع دستی نمی باشد و در اکثر زمینه هایی همچون,هوافضا,عمران,صنایع اتوموبیل نیز وارد شده است!!!

انواع رزین اپوکسی از نظر غلظت

رزین اپوکسی از نظر غلظت به سه دسته تقسیم میشه:

1- رزین اپوکسیِ غلیظ:

 این نوع رزین غلظت بالایی داره و بخاطر شفافیت و غلظت بالا علاوه بر مصارف صنعتی، برای ساخت زیورآلات بسیار مناسبه.رزین اپوکسیِ غلیظ بیشتر تو کارهایی که از قاب فلزی یا چوبی استفاده میشه کاربرد دارد.

البته این نکته رو هم در نظر داشته باشین که بیشترین مقدار حباب هم تو این نوع رزینه که اگه نحوه حباب گیری رو بلد باشین به مشکل برنمی خورین و خروجی کارتون یه کار تمیز و بدون حباب میشه.

 رزین اپوکسیِ رقیق:

 رزین رقیق مناسب کارهاییه که داخل قالب سیلیکونی میسازیم، چون حباب کمتری داره.برای خلق آثار سه بعدی هم مصرف بیشتری دارد

 رزین اپوکسیِ نیمه رقیق یا نیمه غلیظ:

 این نوع رزین برای همه‌ی کارها مناسبه و میشه استفاده کرد ولی چون نسبت به رزین غلیظ کمتر حالت محدب میگیره؛ برای کارهای کروی مناسب نیست.

 همانطور که می دانید رزین های اپوکسی در جهان به عنوان رزین های مناسب برای کارهای هنری و دستی، ساخت زیورآلات مصنوعی و ... به شمار می رود.

 قطعاً بسیاری از شما دوستان هنرمند برای زیباتر کردن دست سازه های هنری خود به رنگ آمیزی آنها می پردازید که بسته به سلیقه شما هنرمند خوش ذوق می تواند مات باشد یا شفاف، شبرنگ باشد یا شب تاب، هیچ محدودیتی برای نمایش خلاقیت و سلیقه شما وجود ندارد.

تولید کنندگان بسیاری رنگ هایی با رنگ دانه های فراوان و کاملاً تخصصی، مناسب استفاده در رزین تولید نموده اند. شما می توانید از رنگ دانه ها به شکل پودر، جوهر، جوهرالکلی و ... استفاده نمایید.  بر پایه ی کاربرد رنگدانه های متفاوت، نتایج متفاوتی نیز مشاهده خواهید نمود.

رنگ ها باعث تغییر در غلظت و چگالی رزین می شوند و همین تغییرات  موجب ایجاد بافتهای بسیار جذاب و زیبا می شود. برای مثال رنگهای جوهری، رزین را کمی رقیق تر می نماید اما رنگهای خمیری، غلظت رزین را کمی بیشتر می نماید.

 آنچه که باید قبل از اقدام به رنگ آمیزی به آن توجه نمایید، انتخاب رنگ سازگار با رزین می باشد. چرا که رنگ دانه هایی موجود است که مناسب رزین نیستند، بهتر است ابتدا رنگ های خود را روی سطوح نقاشی کوچکتری امتحان نمایید زیرا در صورت عدم سازگاری تمام تلاش شما بی نتیجه مانده و مشکلاتی به بار خواهد آمد.

 

برخی از این مشکلات عبارتست از:

·        چسبناک ماندن و خشک نشدن کار نهایی 

·        گلوله گلوله شدن رنگ داخل رزین اپوکسی

·        به وجود آمدن ترک های ریز بر روی سطح کار

·        پدیدار شدن سوراخهای کوچک بر روی سطح کار به دلیل فرار حلال رنگ

·        به دلیل باز نشدن رنگ در رزین اپوکسی، رنگ مورد نظرتان به دست نخواهد آمد

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد