مجله خبری گزارش

وبسایت گزارش خبری روز

مجله خبری گزارش

وبسایت گزارش خبری روز

تعریف دقیق اسپیکینگ چیست؟


اولین مشکلی که خیلی ها اشتباه می کنند، تعریف گفتار است. متوجه نشدن معنای آن نیز باعث می شود مردم در مورد کار ناشران و گوینده رادیو دچار اشتباه شوند!

برای دانستن تعریف دقیق گووندگی با من همراه باشید علی حاجی پور از آکادمی گووندگی.

تعریف گفتار

اگر بخواهم صحبت کردن را در یک کتاب تعریف کنم، باید بگویم: «این هنر و تکنیکی است که گوینده ای که دانش و درک کامل از زبان و ادبیات مادری داشته باشد، می تواند انجام دهد. از زبان نوشتاری با استفاده از کلمات صحیح استفاده کنید. استفاده از لحن مناسب برای ایجاد دیالوگ و «انتقال ایده ها با حفظ اعتماد به نفس، زبان را معنادار می کند».

این یک تعریف زبانی کتاب درسی دبیرستان است که درک آن واقعاً سخت است. اما اگر بخواهم قصه گویی را به ساده ترین شکل تعریف کنم، باید بگویم وقتی چیزی از شما پخش می شود که صدای شما در آن است، اما شخصیت شما نیست، کار قصه گویی را انجام داده اید.

سخنران کیست؟

حالا وقتی می‌پرسید تبلیغ‌کننده را تعریف کنید، با توضیح طولانی و گیج‌کننده به این سوال پاسخ نمی‌دهم:

گوینده کسی است که پیام مکتوب را از طریق گفتار به بهترین نحو به شنوندگان منتقل می کند.

حالا برای درک بهتر مفهوم مکالمه، به چند مفهوم با هم نگاه می کنیم:

بررسی تعاریف متعدد

در زبان انگلیسی بیش از سه کلمه برای توصیف عمل صحبت کردن استفاده می شود: گویندگان خارجی

صداگذاری، stemmeskuespiller، دوبله

خدا را شکر هر سه اثر در ایران گویندگی نام دارند! البته تلاش برخی از همکاران برای گنجاندن این مفاهیم تا حدودی مفید بوده است، اما کافی نیست. بیایید تعاریف آنها را ببینیم:

Voiceover: طبق تعریف بالا، وقتی چیزی از شما پخش می‌شود، صدای شما را دارد اما تصویر شما را ندارد، شما مانند کتاب‌های صوتی، تبلیغات و غیره صداگذاری کرده‌اید.

صداپیشگی: انواعی از کارهای گفتاری هستند که با بازی بیشتر (صدا پردازی) همراه می شوند و معمولاً از صدای شما بر روی یک شخصیت مانند انیمیشن، بازی های رایانه ای و ... استفاده می کنند.

دوبله: دوبله در لغت به معنای بازنویسی است، یعنی صحبت در فیلم، سریال، انیمیشن، بازی رایانه ای و ... در مورد شخصیتی که قبلاً صدا داشته است. چه به زبان فارسی و چه به زبان های خارجی

تفاوت بین صداگذاری و رونویسی

دوبله صداپیشگی محدود به شخصیت های فیلم و اعمال و حرکات آنهاست. شما باید بتوانید به بهترین شکل ممکن به این شخصیت نزدیک شوید و تبدیل به او شوید!

اما صداپیشگی بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخصیت جدید خلق می‌کنید و باید آن را از ابتدا بسازید. دستان شما برای انجام بازی های مختلف باز است که در آنها خلاقیت نقش بسیار قوی تری نسبت به همگام سازی دارد. این با دوبله متفاوت است، جایی که شما به طور دقیق حال و هوای فرد را در مکانی که شخصیت در آن قرار دارد به تصویر می‌کشید. اما شما باید بسیار خلاق باشید و این جنبه از شخصیت خود را در اجرای خود زنده کنید.

با این حال، آیا واقعاً به دنبال یک بلندگو هستید؟

در برخی از تحقیقات من، افرادی که اول می شوند تمایل بیشتری به صحبت کردن دارند بعد، وقتی کمی بیشتر صحبت می‌کنند، احساس می‌کنم که آن را با کتاب‌های مقدس دیگر مخلوط می‌کنند مثلا خیلی از مراجعه کنندگانی که برای پخش پیش من آمده اند، وقتی جلوی محل کار صدا و سیما هستند، تقریبا همه را رد می کنند و می گویند: می خواهم بیشتر اجراهای صحنه ای انجام دهم! این مهمترین بخش اجراست، یعنی صدا، بازیگری شبیه صحبت کردن است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد