مجله خبری گزارش

وبسایت گزارش خبری روز

مجله خبری گزارش

وبسایت گزارش خبری روز

کارتریج جوهر چیست؟


کلمه "کاتریج" (/ˈkɑr·trɪdʒ/: فشنگ) ریشه در انگلیسی دارد که در لغت به معنای گاز یا تفنگ است. به طور کلی جعبه یا مخزنی که شامل اجزای سیستم یا ماشین است. و به راحتی قابل تغییر است.

در مورد تجهیزات اداری (به خصوص چاپگرها) هم همینطور است. اساساً کارتریج چاپ مخزنی است که حاوی جوهر یا پودر تونر است که روی کاغذ تأثیر می گذارد. چاپگرها بر اساس نوع تکنولوژی به دو گروه تقسیم می شوند: برای اطلاع از قیمت کارتریج به مجله آوافرهنگ مراجعه نمایید.

گوهر افشان (تثلیث کارتید)

تونر لیزری اودر (TonerPatron)

کارتریج استارت چیست؟

پس از خرید یک چاپگر جدید متوجه می شوید که داخل چاپگر یک کارتریج جدید و البته اصلی به نام استارتر وجود دارد. این محصولی است که سازنده چاپگر برای راه اندازی اولیه دستگاه در چاپگر قرار می دهد و تنها تفاوت این کارتریج با سایر کارتریج ها میزان جوهر یا پودر موجود در آن است، بنابراین حدود 40 درصد از مخزن آن را اشغال می کند. پودر یا جوهر البته ظرفیت استارت بیشتر است اما از آنجایی که نمونه اولیه روی دستگاه است مخزن آن پر نیست. پس از اتمام، در صورت خرید محصول جدید یا شارژ همان نوع استارت، مخزن آن 100% پر می شود.

نوع کاست:

این کارتریج ها:

ظرف حاوی جوهر چاپگر جوهر افشان است (برخلاف سبد).

این نوع چاپگر با پاشیدن ذرات ریز جوهر روی کاغذ (از طریق نازل های بسیار کوچک در سر) چاپ می کند. در نتیجه تصاویر سیاه و سفید یا رنگی چاپ می شوند. و لازم به ذکر است که این یکی از بهترین روش ها برای چاپ عکس های با کیفیت است.

قطعات کارتریج جوهر افشان:

به طور استاندارد، هر کارتریج از 2 جزء تشکیل شده است که عبارتند از:

کاست (بدنه)

سر چاپ

برخی از کارتریج های جوهر دارای سر چاپ داخلی هستند. هد چاپ جوهر افشان از چهار قسمت تشکیل شده است:

صفحه نازل: قسمتی که جوهر از کارتریج جوهر به کاغذ می رود.

صفحه پوشش: نازل ها را در صورت عدم استفاده می پوشاند.

محفظه مرکب معمولی: محل انتقال جوهر از بدنه قبل از چاپ.

بستر پیزوالکتریک: در چاپگر پیزوالکتریک) کریستال پیزوالکتریک را قرار دهید.

صفحه/مقاومت فلزی: (در چاپگرهای حرارتی) با جریان الکتریکی ضعیفی که جوهر را گرم می کند گرم می شود.

چیپست: (از مدل های قدیمی برند اپسون در مدل های جدید حذف شده است) چیپ ست یک تراشه شمارنده است که تعداد صفحات چاپ شده در کارتریج را نشان می دهد. و مقدار تقریبی رنگ باقیمانده را اعلام می کند. پس از رسیدن به حد نهایی خود، مثلاً باعث خطای حافظه می شود.

کارتریج لیزری (کارتریج تونر):

کارتریج لیزری در واقع مخزن حاوی تونر در چاپگر لیزری است. این نوع چاپگر با استفاده از پودر تونر روی کاغذ چاپ می کند.

بنابراین، درام (شارژ شده با فوتون های لیزری) باعث می شود که پودر تونر داخل مخزن روی کاغذ بنشیند. چاپ انجام شده است.

کارتریج های لیزری و جوهرافشان از نظر کیفیت چاپ متفاوت هستند. که در این مقاله به تفصیل به آن می پردازیم.

به طور کلی، هنگام خرید دو گزینه دارید، یکی OEM و دیگری سازگار است.

کارتریج OEM

اصطلاح OEM به معنای سازنده تجهیزات اصلی است. کارتریج های OEM توسط سازنده چاپگر تولید می شوند و بالاترین هزینه و کیفیت را دارند. به عنوان مثال، کارتریج چاپگر HP OEM توسط همین برند تولید و عرضه می شود.

کارتریج سازگار

کارتریج های سازگار توسط شرکت های شخص ثالث تولید می شوند. این محصولات جایگزین خوبی برای OEM هستند و در عین حال که کیفیت رضایت بخشی را ارائه می دهند، مقرون به صرفه تر هستند.

اجزای کارتریج لیزری:

طبق استاندارد، هر جعبه چاپ دارای 8 قسمت است که به شرح زیر است:

نوار کاست (برخی دارای دو قسمت بدن هستند)

تونر

دکتر بلید

چاقو

فوم غلتک

نمایش

تو نمی توانی

برد مدار (یا فیوز)

نوار کاست:

به طور کلی کارتریج ها به دو صورت ترکیبی (یک قسمتی) و دو نوع در بازار موجود می باشند. یعنی در کارتریج های تک قسمتی تمامی قطعات در یک کاست جای می گیرند و کار می کنند. اما با دو کارتریج; مخزن تونر و مخزن زباله مجزا هستند و به آنها واحدهای کارتریج و درام می گویند.

تونر:

تونر نوعی پودر است که در 4 رنگ مشکی (K)، زرد (Y)، قرمز (M) و آبی (C) تولید می شود. این ماده ویژه از ترکیبات فشار بالا مانند پلی استر، رزین، پودر کربن، اکسید آهن و سایر پلیمرها ساخته شده است. لازم به ذکر است که درصد قابل توجهی از این پودر کربن است و در بسیاری از مدل ها پس از کربن، اکسید آهن درصد زیادی را تشکیل می دهد.

لازم به ذکر است که کیفیت جوهر بر کمیت و کیفیت چاپ تاثیر می گذارد. اگر از تونر با کیفیت پایین استفاده می شود. این ترکیب رنگ کامل را در اختیار کاربر قرار نمی دهد و تعداد برگه هایی را که با ضایعات بیشتر جوهر چاپ می کنید کاهش می دهد.

دکتر بلید:

دکتر. تیغه ای که بین محفظه تونر و آهنربا قرار دارد در برخی مدل ها از فلز و انواع پلاستیک و همچنین تیغه می باشد. این ذره خنثی است و بار الکتریکی ندارد. این قسمت برای تنظیم یک بازو و دیگری برای انتقال تونر از مخزن تونر به آهنربا ضروری است. در طی حرکت مغناطیسی، تیغه Dr. تیغه همان مقدار را روی تونر مغناطیسی توزیع می کند.

تیغه:

قطعه بعدی صفحه نام دارد. آنها به طور کامل از فلز در برخی از اشکال و پلاستیک در برخی دیگر ساخته شده اند. این قطعه خنثی است و برق ندارد. و در قسمت آخر کارتریج شروع به کار می کند. و وظیفه آن تمیز کردن تونر اضافی از بالای درام و جمع آوری آن در مخزن زباله است. به این ترتیب تونر اضافی باقی مانده روی کل درام حذف می شود تا تونر اضافی روی سطح کاغذ نیفتد و کاربر را قادر به چاپ مناسب کند.

فوم رولا:

غلتک فوم یکی از قطعات حساس است، غلتک نزدیک به درام و به آن متصل است. جنس این قطعه از نمد و پلاستیک است و جوهر ضایعاتی که پس از چاپ روی درام باقی مانده را تمیز می کند.

نمایش

درام یکی از مهمترین قطعات است. این قطعه یک استوانه فلزی است که با سلنیوم یا سایر مواد حساس به نور پوشیده شده است. این مکانیزم سوزن فلزی مخصوص درام را با الکتریسیته ساکن شارژ می کند و سپس با تابش پرتوی تابشی به سطح این قسمت، قسمت های ساکن را به جز قسمت هایی که روی آن متن یا تصویر وجود دارد جدا می کند. الگوی ایجاد شده توسط الکتریسیته ساکن و پرتو لیزر، پودر تونر را از آهنربا به درام و با استفاده از غلتک های انتقال داخل چاپگر روی کاغذ منتقل می کند.

آهنربا سیلندر ساخته شده از آهنربا است که دارای خواص مغناطیسی طبیعی است که وظیفه شارژ پودر تونر و انتقال آن به درام را بر عهده دارد. بسته به نوع تکنولوژی به کار رفته در کارتریج لیزری، نوع و جنس این قطعه متفاوت است.

چیپست (یا فیوز):

چیپست یک تراشه شمارنده است که تعداد صفحات چاپ شده از کارتریج جوهر را نشان می دهد. و تخمینی از تونر باقی مانده در کارتریج ارائه دهید. پس از رسیدن به حد نهایی، خطایی مانند (خطای تامین حافظه) را نمایش می دهد و بنابراین در هر بار شارژ کارتریج باید تعویض شود. در برخی از برندهای چاپگر، در صورت عدم تعویض، عملکرد چاپگر قطع می شود. لازم به ذکر است که برخی از برندهای خاص مدل های قدیمی به جای این نوع تراشه از فیوز استفاده می کنند.

کارتریج و زمان تعویض

اکثر مشکلاتی که در فرآیند چاپ چاپگر مشاهده می کنید مربوط به کارتریج است. بنابراین، هنگامی که چاپ ضعیف، نقاط، نقاط، خطوط عمودی و افقی را مشاهده می کنید که اسناد چاپی شما را آلوده یا مخدوش می کند یا اگر چاپگر چاپ نمی کند، بهتر است به سرعت کارتریج را تعویض یا شارژ کنید.

بارگیری کارتریج چیست؟

کارتریج یکی از قطعات اصلی و مصرفی چاپگر است، بنابراین برای مدت زمان مشخصی لازم است. این قطعه نیاز به شارژ مجدد یا تعویض دارد. دو راه برای حل این مشکل وجود دارد.

زمان خرید محصولات یا طرح های اصلی و تعویض کارتریج گذشته است. کارتریج های اصلی بسیار با کیفیت و بر این اساس گران هستند. بنابراین خرید نوع اصلی گرانتر خواهد بود و هزینه خرید کارتریج چاپگر بیشتر از هزینه خرید چاپگر در یک سال خواهد بود.

شارژ یک چاپگر لیزری مانند اکثر پرینترهای جوهرافشان می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

بسته به کیفیت تونر یا جوهر شارژ، برند دستگاه و نوع چاپگر، می توانید کارتریج های چاپگر خود را چندین بار شارژ کنید و از همان کارتریج ها مجددا استفاده کنید و در هزینه خود صرفه جویی کنید.

آیا کارتریج ها تولید می شوند؟

کارتریج Yield به معنای ظرفیت چاپ است. یکی از مهمترین وظایف یک کارتریج است. این عملکرد کارتریج جوهر یا کارتریج تونر چاپگر تحت تأثیر سه عامل کلی زیر است:

مدل محصول: برخی از انواع بطری های جوهر یا تونر به دلیل سایز بزرگتر کارتریج، ظرفیت چاپ بیشتری دارند.

دسته بندی مخزن تونر: مخازن تونر که با یک حرف خاص بر اساس برند سازنده مشخص شده اند، برای مثال کارتریج سری X HP دو برابر سری A همان مدل چاپ می کند.

کارتریج استارتر: کارتریج استارتی که در چاپگرهای جدید یافت می شود 60 تا 70 درصد کمتر از مدل یا طرح اصلی چاپ می کند.

دلایل تفاوت قیمت کارتریج:

باید بدانید که نوع و برند و مدل کاست و طراحی و اصالت آن نسبت به قیمت آن مهم است. دلیل آن را می توان تفاوت در کیفیت و اندازه چاپ برای هر یک از آنها دانست. در صورت تمایل به خرید محصولات با کیفیت و با ضمانت می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد